Το διάστρεμμα αστραγάλου είναι ουσιαστικά αποτέλεσμα απότομης διαστολής ή και τραυματισμού των τένοντων, μιας σκληρής ομάδας ινώδους ιστού που ενώνει δύο διαφορετικά οστά σε ένα σύνδεσμο.

Στατιστικά το διάστρεμμα αποτελεί έναν από τους πιο συνήθεις τραυματισμούς της περιοχής του αστραγάλου και μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο επαγγελματίες αθλητές αλλά και απλούς ανθρώπους ακόμα κι αν δεν αθλούνται καν.

Πιο συγκεκριμένα, διάστρεμμα αστραγάλου μπορεί να πάθει ο οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτου ηλικίας, επαγγέλματος ή φύλου. Μπορεί να σας συμβεί ενώ παίζετε μπάλα, ή ενώ περπατάτε απλώς στον δρόμο και σκοντάψετε.

Δεν υπάρχει σίγουρος τρόπος να προφυλαχθείτε από αυτό, το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν είναι καθόλου ευχάριστο όταν συμβεί.

Τι συμπτώματα έχει;

Τα επίπεδα σοβαρότητας ενός διαστρέμματος  αστραγάλου ποικίλλουν, όπως ποικίλουν και τα συμπτώματα του. Για να καταλάβετε ότι σας συνέβη αυτό, την στιγμή του ατυχήματος μπορεί να ακούσατε ή να αισθανθήκατε ένα αμυδρό αλλά ξεκάθαρο «κρακ» στην περιοχή του αστραγάλου.

Στη συνέχεια θα νιώσετε έντονο πόνο σαν να μην μπορείτε να το κουνήσετε και στη συνέχεια η περιοχή γύρω από το διάστρεμμα αστραγάλου θα μελανιάσει και θα μουδιάσει, ενώ η κινητικότητα της συγκεκριμένης άρθρωσης θα μειωθεί πολύ σημαντικά.

Αυτά είναι αρκετά δείγματα για να πάτε αμέσως σε ένα νοσοκομείο να δει το πόδι σας ένας γιατρός, ο οποίος και θα αποφανθεί αν πρόκειται για διάστρεμμα αστραγάλου ή κάτι πιο σοβαρό.

Θεραπεία

Η αρχική αντιμετώπιση για το διάστρεμμα του αστραγάλου περιλαμβάνει

  • Ξεκούραση. Θα πρέπει να αποφεύγετε να περπατάτε, ή να ρίχνετε το βάρος στον τραυματισμένο αστράγαλο μέχρι να θεραπευτεί πλήρως. Η περίοδος ξεκούρασης μπορεί να ξεκινάει από μία-δύο ημέρες και να φτάνει τις αρκετές  εβδομάδες, ανάλογα πάντα με τη σοβαρότητα του τραυματισμού.
  • Τοποθέτηση πάγου στην τραυματισμένη περιοχή όσο πιο γρήγορα γίνεται, 20-30 λεπτά για τρείς-τέσσερις φορές την ημέρα αυστηρά. Ο πάγος βοηθάει στην ελάττωση του οιδήματος και τη μείωση του πόνου, αλλά δεν θα πρέπει να έρχεται σε απευθείας επαφή με το δέρμα για αποφυγή τραυματισμού των ιστών του.
  • Συμπίεση με ειδικές γάζες για να ακινητοποιήσει και να δώσει υποστήριξη και σταθερότητα στην τραυματισμένη άρθρωση. Επιπλέον, επιταχύνει την ανάρρωση και βοηθάει στην αποφυγή της επιδείνωσης της κατάστασης. Σε περιπτώσεις ήπιου τραυματισμού μπορείτε να το κάνετε μόνοι σας. Αλλιώς, θα χρειαστείτε τη συμβολή ενός επαγγελματία.
  • Ανύψωση της τραυματισμένης περιοχής, πάνω από το επίπεδο της καρδιάς για τις πρώτες 48 ώρες μετά το ατύχημα. Αυτό θα βοηθήσει στην ελάττωση του οιδήματος, τη μείωση του πόνου και της ενόχλησης, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει το χρόνο ανάρρωσης.

Αν ο τραυματισμός είναι μικρής κλίμακας ή αισθάνεστε ότι μπορείτε να σηκωθείτε, τότε με την καθοδήγηση ενός γιατρού, ο τραυματισμός μπορεί να θεραπευτεί επιτυχώς και στο σπίτι.

Αν όμως:

  • δεν μπορείτε να περπατήσετε από τον πόνο
  • δεν μπορείτε να κουνήσετε την τραυματισμένη άρθρωση
  • νιώθετε πόνο στα οστά της άρθρωσης
  • έχει μουδιάσει όλη η άρθρωση

Τότε καλό θα ήταν να επισκεφθείτε αμέσως έναν ορθοπαιδικό και να κάνετε όλες τις εξετάσεις που θα σας υποδείξει ώστε να διαγνωσθεί και να αντιμετωπιστεί έγκαιρα το πρόβλημα.